واژهشناسى «جسمانيت»
در نظريه جسمانيةالحدوث و روحانيةالبقا بودن نفس
هادى موسوى
مهدى علىپور
چكيده
نظريه جسمانيةالحدوث و روحانيةالبقا بودن نفس، جزء نظريات بديع صدرالمتألّهين درباره ماهيت نفس است. اين نظريه درصدد است اثبات كند كه نفس در ابتداى پيدايش، موجودى جسمانى است؛ امّا در طول زندگى، به واسطه حركت جوهرى، كمال مىيابد و به موجودى روحانى تبديل مىشود. بسيارى از شارحان اين نظريه به بررسى ابعاد گوناگون آن پرداختهاند. با وجود اين، به نظر مىرسد از تعيين دقيق معناى واژه «جسمانى» غفلت شده است؛ واژهاى كه نقش محورى را در نظريه ملّاصدرا ايفا مىكند.
دو تعريف عمده در مورد حقيقت معناى جسمانى به دست داده شده است: يكى «موجودى از سنخ جسم و يا همان جسم» و ديگرى «موجودى شديدالتعلّق به جسم». مقاله حاضر به دنبال آن است كه نشان دهد: مراد ملّاصدرا از «جسمانى» معناى نخست آن واژه مىباشد؛ يعنى نفس، در ابتداى حدوث، جسم است. شواهد و قراين موجود در آثار او همين مدّعا را تأييد و تثبيت مىكنند.
كليدواژهها : حدوث نفس، حدوث جسمانى، روحانيةالبقاء جسمانى، ملّاصدرا.