سال ششم، شماره دوم، زمستان 1387، 11ـ42
احمد سعيدي[2]
غلامرضا فيّاضي[3]
چكيده
تاكنون، در باب حدوث يا قدمِ نفس، دستكم هفت نظريه مختلف را از قول دانشمندان گوناگون نقل كردهاند. امّا اكثر فلاسفه به ويژه فلاسفه مسلمان، به رغم اختلاف در نحوه حدوث نفس، درباره اصل «حدوث نفس و عدم تقدّم آن بر بدن» اتفاقنظر داشتهاند. ابنسينا و پيروان او نفس را روحانية الحدوث و روحانية البقاء ميدانند؛ در حالي كه پيروان حكمت متعاليه نفس را در ابتداي پيدايشْ جسماني، و در ادامه زندگي روحاني دانستهاند.
از كلمات ابنسينا به ويژه در شفا، دستكم دو دليل براي نظريه «حدوث نفس همراه بدن و عدم تقدّم آن بر بدن» به دست ميآيد. ملّاصدرا نيز سه دليل از طرفداران «قدم نفس» را نقل و نقد ميكند و بيش از ده دليل را به نفع «حدوث نفس و عدم تقدّم آن بر بدن» ميآورد؛ وي پارهاي از آنها را ميپذيرد و انتقادات ديگران و ايرادات احتمالي را دفع مينمايد. بيترديد، بسياري از ادلّه نقلي، ظهور در «حدوث نفسْ پيش از بدن» دارند. در اين مقاله، با نقد ادلّه فلاسفه بر «حدوث نفسْ همراه يا پس از بدن»، تعارض ادعايي ميان عقل و ظاهر نقل را رفع كردهايم.
كليدواژهها: نفس، بدن، حدوث، قدم.