محمدعلی نوری / سطح چهار حوزه علميه قم meshkat1009@gmail.com
دريافت: 21/02/99 پذيرش: 15/07/99
چکيده
حکمت عملی به دنبال شناخت حقایق برآمده از اراده انسان که در مسیر سعادت وی هستند و نیز عمل به این حقایق است. این حکمت در شمار دانشهای برهانی جای دارد؛ چراکه فعل ارادی انسان که موضوع حکمت عملی است، از حقایقی شمرده میشود که سعادت یا شقاوت انسان را در پی دارد و بنابراین بررسی ویژگیها و آثار آن با روش برهانی و یقینی انجام میگیرد. باور حکما به برهانی بودن ماهیت دانشهای حکمت عملی نیز گواه این دلیل است. البته برخی حکما به برهانی بودن حکمت عملی تصریح نکردهاند، ولی با لحاظ اینکه آنان حکمت عملی را یک دانش فلسفی دانستهاند، میتوان پذیرفت که در نگاه آنان حکمت عملی یک دانش برهانی است. در برابر این دیدگاه، کسانی مانند محقق اصفهانی بر این باورند که گزارههای مطرح در حکمت عملی برهانی و یقینی نیستند و این گزارهها در شمار گزارههای مشهوری قرار دارند. این سخن پذیرفتنی نیست؛ زیرا نه از پشتوانه دلیل متقن برخوردار است و نه با سخنان حکما سازگار است.
کلیدواژهها: حکمت عملی، دانش برهانی، دانش فلسفی، حقایق وجودی عملی، سعادت، قضایای یقینی.