جعفر انواري / دانشيار گروه تفسير و علوم قرآن مؤسسة آموزشى و پژوهشى امام خمينى ره anvari@qabas.net
دريافت: 15/09/98 پذيرش: 07/06/99
چكيده
براساس نص صریح قرآن، سرای آخرت از ویژگیهای جسمانی نیز برخوردار است؛ ولی در میان متفکران و فیلسوفان مسلمان، در اینباره دیدگاههایی با گونه های گوناگون ارائه شده است؛ دیدگاهی آخرت را صرفاً روحانی میداند، برخی آن را جسمانی محض میپندارند. در اين ميان کسانی سرای جاویدان را هم جسمانى و هم روحانى میدانند، به باور برخى بدن آن سرا بدن مثالى است و برخى دیگر از بدن مادى عنصرى سخن راندهاند و بعضی ديگر به وجود بدن جسمانى غيرمادى رأى دادهاند. در راستاى اين بحث، از تفاوتهاى بدن دنيوى و اخروى سخن به ميان آمده است. صاحبان اين ديدگاهها چهبسا به آيات قرآنى نيز استناد جستهاند. در این نوشتار پس از گزارش این دیدگاههای متنوع، و نقد و بررسی آنها، دیدگاه صواب تبیین شده است .
كليدواژهها: قرآن، فيلسوفان، معاد جسمانى، معاد روحانى، بدن مثالى، بدن جسمانى مادى، بدن جسمانی غيرمادى.