سال نهم، شماره اول، پاييز 1390، 11ـ38
محمّد حسين زاده*
غلامرضا فيّاضى**
چكيده
قضاياى اوّلى، كه از مهمترين اصول اوّليه مقدّمات برهان به شمار مىروند، نقشى اساسى در نظام معرفتشناسى مبناگرا ايفا مىكنند. برخى از حكما قائل هستند كه اين قضايا قابل اقامه برهان نيستند. در اين مقاله، نظر آيتاللّه جوادى آملى مبنى بر استدلالناپذيرى قضاياى اوّلى مورد بررسى قرار گرفته است. البته، چون اين نظر را نخست فخر رازى و ملّاصدرا مطرح كردهاند و سپس آيتاللّه جوادى آملى آن را تكميل كرده و به اشكالات واردشده بر آن پاسخ داده است، گذشته از بررسى تفصيلى نظر آيتاللّه جوادى آملى، ديدگاه فخر رازى و ملّاصدرا را نيز به اجمال بررسى كردهايم. در پايان مقاله حاضر، به اين نكته اشاره شده است كه هيچ وجهى براى اولىالأوائل بودن اصل امتناع تناقض وجود ندارد.
كليدواژهها: قضيه اوّلى، بديهى، قياس استنتاج، قياس تتميم، حدّ وسط، امّالقضايا، جزم، يقين، اصل امتناع تناقض، منع نقيض، جوادى آملى، فخر رازى، ملّاصدرا.